Spojit rozum s emocemi jako Jágr, slyšeli trenéři z Kutné Hory
V půl šesté odpoledne v kutnohorské ulici Kamenná stezka líně postává pětice aut. Půl hodiny poté není před místní základní školou kde zaparkovat. Plná je rovněž aula uvnitř. O co je takový zájem? Trenérům budou přednášet na téma „mentální koučink“ Marian Jelínek s Kamilou Jetmarovou.
Jelínka, bývalého osobního trenéra Jaromíra Jágra, pozval do Kutné Hory házenkářský trenér Josef Salák. Měl jasno, s čím hlavně by měl pomoct. Objasnit, jakou sílu má slovo na tréninku dětí. Ovšem ještě než začala pozvaná dvojice přednášet, předvedl jí „umění koučovat“ v praxi sám. Patřičně ji naladil při speciálně pro ni připravené prohlídce místních úžasných památek – chrámu svaté Barbory a kostelu Matky Boží na Náměti.
Nejrůznější zařizování kolem besedy trvalo tři měsíce. S organizací Salákovi pomohl ředitel školy Vít Šnajdr, stejný sportovní nadšenec a jeho kamarád z házenkářského klubu Sparta Kutná Hora. „Domluvili jsme se, že přednášku uděláme ve škole. Pozvánku jsme poslali všem zdejším sportovním klubům s tím, že je to dobrá akce pro Kutnou Horu všeobecně,“ vysvětluje Šnajdr před začátkem přednášky.
A už si bere slovo Marian Jelínek. „Nechci vás tady poučovat, ale spíše se podělit o své vlastní zkušenosti, jak je možné s mladými sportovci pracovat. Často pozoruji, že moc působíme na rozum a zapomínáme na emoce,“ zdůrazňuje před naplněným sálem trenér hokejistů Mladé Boleslavi, expert na kondiční a mentální přípravu.
A už sype z rukávu historky z praxe potvrzující „sílu slova“. Třeba tu z angažmá v Pittsburghu z doby, kdy zdejší tým NHL koučoval Herb Brooks (na olympiádě v roce 1980 senzačně dovedl mladou americkou reprezentaci ke zlatu přes do té doby neporazitelné sovětské mužstvo)
Co se stalo poté, co jeho tým vedl po první třetině nad soupeřem 3:0? „Brooks se přiřítil do kabiny a začal na hráče řvát. Co to je za hrůzu, jak to hrajete! Strašně je setřel a na odchodu vztekle rozkopal odpadkový koš. Šel jsem pak za ním a v duchu si říkal, co blbne, to přehnal. Byl zcela klidný a vysvětlil mi to,“ vzpomíná Jelínek, co mu Brooks tehdy řekl. „Ty góly, co jsme dali, byly po hrozných chybách soupeře. Je to laciné vedení. Moc dobře je znám. Kdybych to „divadlo“ nezahrál, hoši se začnou flákat a za chvíli to bude nerozhodně.“ Nedopadlo to tak, i tohle dokáže slovo udělat s emocemi.
Dvě hodiny nabité poučením rychle utekly. Někteří trenéři si nechávají podepsat knížky od jejich autorů, další spokojeně diskutují v hloučcích. Radost, jak to dopadlo, má i trenér Salák. „Hodně jsme toho slyšeli i na trenérských kurzech, ale nikdo problematiku nerozebíral z pohledu mysli a dětského světa. Bylo to velmi inspirující. Už teď tady slyším od trenérů, že by jim moc pomohla další přednáška. Určitě ji zorganizujeme,“ říká Salák a přidává se k jejich názoru, jak důležité bylo slyšet o potřebě působit zároveň na rozum a emoce dětí. Současně na obojí, jak to na příkladu hokejisty Jaromíra Jágra vysvětlil jeho guru a přítel Marian Jelínek.
„Jarda je dokonalý příklad. Připravuje se po svém. Ví, jak to ve svém věku potřebuje. To je rozum. Miluje hokej nadevše a chce se stát nejstarším hráčem, co kdy hrál v NHL. To ho žene dopředu, to jsou emoce.“
Foto: Jan Moravčík
(juh, haf)